Sisustus17.01.2011

Koskisen lastulevy kiinteänä osana maailman suurinta loistoristeilijää

Allure of the Seas -loistoristeilijän hyteissä on käytetty runsaasti Koskisen lastulevyä.

Allure of the Seas -loistoristeilijän hyteissä on käytetty runsaasti Koskisen lastulevyä.

Mikäli lähdet risteilemään maailman suurimmalla loistoristeilijällä, huomaat hyttikalusteissa kenties jotakin tuttua.

Viime joulukuussa valmistuneen Allure of the Seas -laivan hyttikalusteissa on käytetty runsaasti Koskisen kosteuden kestävää KoskiPan-lastulevyä. STX Finland Cabinsin (Nykyisin Meyer Turku) alihankkijan, Rauma Interiorin, rakentamat kiinteät hyttikalusteet toimitettiin valmiina moduuleina Piikkiöön STX Cabinsin hyttitehtaalle, jossa ne asennettiin laivan matkustajahytteihin. Hytit rakennetaan sähkö- ja putkitöitä myöten valmiiksi Piikkiössä, josta ne toimitetaan telakalle odottamaan nostamista laivaan.

STX Europen telakoilla on rakennettu tai rakenteilla kaikki 15 maailman suurinta risteilyalusta. Telakoiden asiakkaisiin lukeutuvat maailman suurimmat, ammattitaitoisimmat ja suosituimmat risteily-yhtiöt. Yhtiö on myös yksi Euroopan kolmesta suurimmasta autolauttojen rakentajasta.

Suomalaista laatutyötä

Matkustaja-alusten rakentaminen vaatii muutakin kuin perinteisiä laivanrakennustaitoja, sillä aluksen hotelleihin ja muille matkustaja-alueille asennettujen komponenttien innovatiivisuus, laatu ja viimeistely ovat ratkaisevia aluksen lopullisen menestyksen kannalta.

- Kosteudenkestävyys on yksi kalustemateriaalien tärkeimmistä ominaisuuksista. Vaikka kalusteiden asennus ja hyttien rakentaminen tehdäänkin kuivissa halliolosuhteissa, joutuvat valmiit hyttimoduulit odottamaan asennusta vaihteleville sääolosuhteille alttiina. Koskisen toimittamat kalustelevyt ovat olleet hyvin sään kestäviä, STX Finland Cabinsin projektipäällikkö Heikki Sillanpää toteaa.

Vaikka STX Cabinsin lopullinen varustamoasiakas onkin amerikkalainen, sanoo Sillanpää, että hyttien rakentamisessa on pyritty suosimaan suomalaisia tavarantoimittajia.

- Värisävyt ja materiaalivalinnat päätetään usein Amerikan valikoimien mukaan, mutta me täällä Suomessa pyrimme vaihtamaan niitä parhaamme mukaan vastaaviin kotimaisiin tuotteisiin.

Pitkä historia

Levyteollisuuden myyntipäällikkö Jari Laineen mukaan Koskisen on toimittanut levyä loistoristeilijöihin kalusteisiin jo 1990-luvulta lähtien.

- Melkeinpä jokaisessa Turun telakalla rakennetussa loistoristeilijässä tai laivassa on Koskisen levytuotteita, Laine arvioi.

Tyypillisesti laivoihin toimitetaan 16 millimetrin paksuista kosteudenkestävää lastulevyä, joka pääsääntöisesti laminoidaan ennen kalusteiksi rakentamista. Jari Laineen mukaan lastulevyä suositaan hyttikalusteiden rakennusmateriaalina, koska se on kevyt, helposti työstettävä ja kestävä materiaali. Suurimpiin laivoihin rakennetaan lastulevystä noin 400 hytin kalustekomponentit, mikä tarkoittaa noin kahdeksaa rekka-autollista lastulevyä!

- Yhden hytin kalustamiseen tarvitaan valtava määrä erilaisia tuotteita ja myös lastulevyä. Kilpailu on alalla kovaa, mutta olemme pyrkineet kehittämään levytuotteitamme niin, että käytettävät levyt olisivat käyttäjän kannalta kilpailukykyisiä niin laadun kuin kokonsa puolesta, Laine valottaa Koskisen menestystekijöitä.