Puunjalostus09.06.2015

Vaneri antaa ryhdin liikennemerkille

Tarran valmistus aloitetaan leikkaamalla tarrarullasta haluttu tausta ja sen päälle liimataan tekstit, kuvat ja muu väritys.

Tarran valmistus aloitetaan leikkaamalla tarrarullasta haluttu tausta ja sen päälle liimataan tekstit, kuvat ja muu väritys.

Mäntsälässä sijaitsevan Liikennetuotteet Oy:n tilausvalikoimakuvasto on kuin suoraan autokoulun käsikirjasta; merkkejä on satoja erilaisia. Merkkien valmistus on prosessoitu tehtaalla tehokkaaksi ja järkeväksi varastoimalla taustat vakiokokoina ja tekemällä tarrat tilausten mukaisesti. 

Liikennetuotteet Oy on jo 25 vuoden ajan valmistanut liikennemerkkejä ja opastauluja kunnille, kaupungeille, yrityksille ja yksityisille. Yrityksen liikevaihto on 2,5 milj. € ja se työllistää 15 henkilöä. Vuodessa tehtaalta lähtee useita tuhansia merkkejä ja opastauluja ympäri Suomen. Yrityksen omistaja ja toimitusjohtaja Seppo Weckman puhuu kokemuksen syvällä rintaäänellä, onhan hänellä jo yli 35 vuoden kokemus alalta.

Seppo Weckman esittelee opastaulun valmistusta

Seppo Weckman esittelee opastaulun valmistusta

Mistä liikennemerkki koostuu?

Liikennemerkin näkyvin osa on tarra, joka ohjaa tai määrää toimimaan liikenteessä tietyllä tavalla. Tarra vaatii taustakseen vahvan, kulutusta ja rasitusta hyvin kestävän materiaalin. Taustamateriaalina käytetäänkin vaneria, alumiinia sekä komposiittilevyä. Lopuksi merkki kiinnitetään runkoon, joka nostaa merkin määrätylle korkeudelle.

- Taustan valinnan määrittelevät ostajan toiveet sekä valmistajan tuotantotekniikka, kertoo toimitusjohtaja Seppo Weckman ja jatkaa, että eniten taustamateriaalina käytetään vaneria sen kestävyyden ja edullisuuden takia.

- Meillä taustat ruiskumaalataan ja tämä menetelmä soveltuu mainiosti kaikille taustamateriaaleille, joten asiakkaiden toiveet on helppo toteuttaa.

Vahva ja kestävä tausta vanerista

Liikennemerkkien sekä opastaulujen heijastavuutta ja mitoitusta säädellään tarkasti liikenneviraston toimesta, mutta muut ominaisuudet kuten merkkien taustamateriaali ja kiinnitystapa tolppaan ovat ohjeistuksia ja näin valittavissa tilaajan mieltymysten ja tarpeiden mukaan.

Vanerin käyttöön taustassa asiakkaat ovat päätyneet vanerin kestävyyden ja edullisuuden takia. Liikennetuotteet Oy:ssä käytetään maalauspohjakalvolla pinnoitettua KoskiPaint-vaneria.

- Lumisissa olosuhteissa vaneri on paras taustavaihtoehto, koska se ei väänny aurauskuorman ja tuulen vaikutuksesta, erityisesti tämä tulee esille isoilla opastauluilla, avaa Seppo Weckman taustamateriaalin valintaa.

- Lisäksi huippukiinnitetyt suojatiemerkit joutuvat usein yöllisten ohikulkijoiden leuanvetotangoiksi, tämänkin koitoksen vaneri kestää vääntymättä kevyemmällä kulkijalla.

Suojatiemerkki huippukiinnitetään tolpan päähän kolmella ruuvilla.

Suojatiemerkki huippukiinnitetään tolpan päähän kolmella ruuvilla.

Kiinnitys ja kierrätys

Liikennemerkin käyttöikä on keskimäärin 7-12 vuotta. Teiden varsilla toi toki nähdä vanhempiakin kohtuullisen hyvin aikaa ja säätä kestäneitä merkkejä. Merkkien kiinnitykseen Seppo Weckman suosittelee käyttämään aina samanlaista kiinnitystapaa kunta- ja kaupunkikohtaisesti.

- Näin merkkien uusintakustannukset pysyvät kohtuullisina, kun vanhoja tolppia voi hyödyntää.
Elinkaarensa päähän tullut vanerinen liikennemerkki kierrätetään normaalina puujätteenä, jolloin se poltetaan riittävän korkeassa lämpötilassa jätteenkäsittelylaitoksessa.

Oma liikennemerkki?

Liikennetuotteet Oy:ltä voi myös ostaa yksilöllisiä merkkejä. Hauska lahja pyöreitä vuosia täyttävälle on oma liikennemerkki onnentoivotuksella. Ajatus omasta 50-v. kilvestä mökkitiellä onnentoivotuksen kera on kieltämättä houkutteleva, varsinkin kun hinta jää alle 100 euron. 

Käytettävä tuote: KoskiPaint-koivuvaneri, pinnoitettu maalauspohjakalvolla

  • 9 mm varoituskolmioihin ja pyöreisiin liikennemerkkeihin
  • 12 mm suurempiin opastauluihin ja lisäkilpiin

Lisätietoa Koskisen verkkosivuilta.

KoskiPaint-vaneri on päällystetty maalauspohjakalvolla

KoskiPaint-vaneri on päällystetty maalauspohjakalvolla