Puunjalostus14.09.2018

Lentokoneissa käytetyn ohutviiluvanerin laadun varmistaa kolmannen osapuolen myöntämä sertifikaatti

Lentokoneisiin hyväksytyn ohutviiluvanerin tarkastaminen on tarkkaa puuhaa. Tarkastus tehdään valopöydällä, jonka avulla nähdään, onko levyssä vikoja.

Lentokoneisiin hyväksytyn ohutviiluvanerin tarkastaminen on tarkkaa puuhaa. Tarkastus tehdään valopöydällä, jonka avulla nähdään, onko levyssä vikoja.

Mitä yhteistä on korvakoruilla ja lentokoneilla? Molempiin voi saada ohutviiluvanerit Koskisen tuotannosta! Näitä kahta käyttötarkoitusta varten tehtäviä ohutviiluvanerilevyjä erottaa kuitenkin sertifikaatti, joka myönnetään vain lentokoneisiin sopivalle ohutviiluvanerille. 

Ohutviiluvaneri on paksuuteensa ja painoonsa nähden erittäin luja ja kestävä materiaali, jota on helppo työstää. Sitä on käytetty lentokoneiden rakentamisessa vuosikymmenten ajan juuri keveytensä, kestävyytensä ja muiden hyvien teknisten ominaisuuksiensa vuoksi, ja sitä käytetään muun muassa koneiden korjauksissa, harrastekoneissa ja lentokoneiden replikoissa. Ohutviiluvaneria voi löytää lentokoneissa muun muassa koneen rakenteista, rungosta ja siivistä.  

Vaneria käytetään myös koneissa hyvinkin erikoisiin tehtäviin: paksuimpia levyjä käytetään propellikoneissa moottoripetinä koneen rungossa. Turvallisuuden ja laadun varmistamiseksi lentokoneisiin saa käyttää vain ohutviiluvaneria, joka on tarkistettu kolmannen osapuolen toimesta ja luokiteltu sopivaksi käyttötarkoitukseensa eli sertifioitu. Esimerkiksi vakuutusyhtiö tai valtion ilmailulainsäädäntö voivat vaatia sertifikaattia, joka on osoitus siitä, että tarkastuksen kohde on todettu mahdollisimman pitkälle turvalliseksi. 

Sertifikaatin myöntää DNV GL, joka yrityksenä keskittyy laadunvarmistukseen ja riskienhallintaan. DNV GL eli vuonna 2013 yhdistyneet Det Norske Veritas ja Germanischer Lloyd -yritykset myöntävät sertifikaatteja ja tekevät katsastuksia monilla eri aloilla, ja lentokoneisiin tulevan vanerin tarkastukset kuuluvat hauskasti merenkulkuun liittyvien tarkastusten ja katsastusten yhteyteen. Aircraft Plywood -sertifikaatti on nimetty tuttavallisesti suoraan yrityksen mukaan: DNV GL -sertifikaatti. 

Leiman päässä lentokoneesta 

DNV GL:n edustaja, principal surveyor Jyrki Viherto saapuu tutulle Hirvensalmen ohutviiluvaneritehtaalle toukokuisena aamuna valmiina melkoiseen urakkaan: sadat ohutviiluvanerit odottavat tarkastusta ja sertifikaattiaan. 

Vanerierän vetolujuustestit suoritettiin jo edellisenä päivänä Järvelän auktorisoidussa laboratoriossa: levyjen lujuus testataan sekä kuivana että märkänä. Jos lujuus ei testikappaleissa riittäisi, koko erä pitäisi tehdä uudelleen. Tätä ei kuitenkaan ole Koskisella koskaan tapahtunut, eikä tälläkään kertaa. 

Nyt jokainen vanerilevy on vielä käytävä läpi yksitellen, jotta laatu voidaan täysin varmistaa. Hyväksytysti tarkistettuihin levyihin isketään Viherton valvonnassa leima, joka kertoo levyn laatuluokituksen, eränumeron ja DNV GL:n edustajan tarkastustiedot. Jokainen asiakas saa tilaukselleen oman eränumeronsa, vaikka levyjä tarkastettaisiinkin samaan aikaan.

GL-sertifioidun lentokonevanerin tunnistaa kahdesta eri leimasta.

GL-sertifioidun lentokonevanerin tunnistaa kahdesta eri leimasta.

DNV GL -sertifioituihin ohutviiluvanerilevyihin painetaan kaksi eri leimaa: ensimmäinen leima kertoo levyn valmistajan eli Koskisen tiedot ja toinen kertoo, että levy on saanut DNV GL -sertifikaatin. Asiakas saa itselleen vielä sertifikaattidokumentin, joka yhdessä leimojen kanssa todistaa, että kyse on sertifioidusta tuotteesta. 

Koskisen Oy:llä on tehty DNV GL -sertifioitavaa ohutviiluvaneria 2000-luvun alkupuolelta lähtien, muistelee Koskisen Oy:n business manager Heikki Kiesilä

– Ensimmäinen GL-erä oli valtava, ja itse tarkastuskin vei useamman päivän. Päivässä pystytään tarkastamaan noin kolmesataa levyä, ja tämä vei aikaa jo kertaheitolla noin kolme, neljä päivää. Se olikin sitten ainut haaste. Itse levyjen tekemisestä olemme olleet hyvin perillä jo alusta alkaen, Kiesilä selittää. 

DNV GL -sertifioituihin levyihin valitaan viilut tarkkaan ja ajan kanssa 

Ohutviiluvanerituotannon työntekijä Antti Marttinen kertoo, että DNV GL -sertifioidun ohutviiluvanerin tekeminen vaatii huolellisuutta, mutta on helppoa, kun sen osaa ja tekee oikein. Puuaines eli koivu itse on tietenkin kantanut oman kortensa kekoon jo koko elinaikansa kasvamalla mahdollisimman kauniiksi ja ominaisuuksiltaan täydelliseksi. 

– Kun sorvaus onnistuu ja puu on jo valmiiksi ominaisuuksiltaan upeaa ja virheetöntä, meillä ei ole mitään hätää, 12 vuotta ohutviiluvaneria tehnyt Marttinen toteaa.  

Sorvauksen jälkeen on löydettävä sopivat viilut. Sertifioituun vaneriin käytettävät viilut lajitellaan manuaalisesti käsin. Tarkka ammattilaisen silmä etsii viilujen joukosta kaikista kauneimmat, siisteimmät ja virheettömimmät kappaleet. Pitkäjänteisyyttä tarvitaan. 

– Kyllä se vaatii oman aikansa, sillä DNV GL -sertifioituun vaneriin ei viiluja otetakaan ihan vain suoraan hyllystä, sanoo Antti Marttinen. 

DNV GL -vaneri jaetaan kahteen eri luokkaan 

Koskisen Oy:n tuotekehitysspesialisti Timo Eskelinen kertoo, että ohutvanerilevyn tulee hipoa ominaisuuksiltaan täydellisyyttä.  

– Tiettyjen teknisten arvojen, lujuusominaisuuden ja liimausarvojen, tulee osua viitearvojen sisäpuolelle. Tuotteen tulee täyttää vaaditut ominaisuudet myös visuaalisesti, Eskelinen kertailee.  

Esimerkiksi liian suuria oksia, värimuutoksia tai naarmuja ei sertifikaattilevyissä sovi olla. DNV GL -sertifikaatti luokittelee ohutviiluvanerit kahteen eri luokkaan laatunsa mukaan, ja pikku virheet voivat pudottaa levyn laatuluokkaan DNV GL II. Koskisella ei tarkastuksessa hylättävää laatua lähdetä edes tarjoamaan, vaan tavoitteena on aina tehdä ykköslaatua, kun sitä vaaditaan. Näkemys levyjen laadusta on kuitenkin sama sekä Koskisella että DNV GL:llä. 

– Voihan se olla, että asiakas tahtoo ostaa DNV GL II -vaneria, ja sitten sitä pitää tehdä erikseen. Mutta meillä tehdään näitä niin hyvin, että II-laatua ei eriin vahingossa lankea. On asiakkaan etu, että saa juuri sitä, mitä tilataan, Heikki Kiesilä kertoo. 

Kiesilä mainitsee kummaksuen, että maailmalla on yhä edelleen muutamia tukkureita, välittäjiä, ja operaattoreita, jotka myyvät sertifioidusta vanerista kolmos- ja nelosluokan laatuja. DNV GL:n Jyrki Viherto pitää tätä myös omituisena, sillä heillä luokitellaan levyt ainoastaan kahteen eri laatuun.  

– Se on ykkös- tai kakkoslaatu tai ei mitään. Kakkoslaadun alle menevä vaneri hylätään, Viherto toteaa. 

Suuria eriä ja pikkuprojekteja 

Koskiselle tulee DNV GL -vaneritilauksia vaihtelevaan tahtiin, ja DNV GL:n edustaja kutsutaan tarkistamaan levyjä aina tarpeen mukaan. Tänä vuonna Jyrki Viherto on jo toista kertaa tarkastamassa levyjä, jotka menevät kahdelle eri tilaajalle. Viherto tekee pääsääntöisesti laivojen katsastuksia ja viettää suuren osan työajastaan merellä. Koskiselle on mukava tulla tekemään välillä jotain erilaista. 

– Vanerilevyjen tarkistus on mukavaa vaihtelua arkeen, Viherto sanoo. 

Tilauserien koot vaihtelevat myös: suurin yksittäinen erä on ollut 1639 levyä, pienin taas 17 levyä. Pienin erä tehtiin norjalaiselle harrastelijalle, ja itse sertifikaattitarkastus maksoi enemmän kuin itse levyt, Koskisen Heikki Kiesilä muistelee. 

– Laskimme erän hinnan ja pistimme tarkastuskulut päälle ja ilmoitimme, että tämän verran maksaa. Norjalainen totesi, että harrastaminen maksaa, että pistä tulemaan vaan!