Puunjalostus14.09.2016

50 vuotta vaneria

Koskisen vaneritehdas viettää tänä vuonna 50-vuotisjuhliaan.
Vaneritehtaan rakennustyömaa 1966.

Vaneritehtaan rakennustyömaa 1966.

Tänä vuonna tuli kuluneeksi  50 vuotta siitä kun ensimmäiset vanerilevyt liimattiin Koskisen vaneritehtaalla. Kuluneet vuosikymmenet pitävät sisällään huiman kehityksen perusvanerin tuottajasta asiakaslähtöiseksi vaneriratkaisujen tuottajaksi. Vanerin asiakkaat ovat alusta alkaen löytyneet ympäri maailman, viime vuonna vientiin meni 92 % tuotannosta.

1960-luvun alussa Koskisella pohdittiin monenlaisia laajenemismahdollisuuksia, vaihtoehtoja oli aina talotehtaasta Austin Mini -autojen kokoonpanotehtaaseen. Lopulta päädyttiin perustamaan vaneritehdas. Perustettavan vaneritehtaan kustannusarvo oli lähes yhtä suuri kuin yrityksen liikevaihto 1965, kaksi miljoonaa markkaa.

Kari Koskinen VT2000-laajennustyömaan edustalla.

Kari Koskinen VT2000-laajennustyömaan edustalla.

Koskiselle tyypilliseen tapaan kaikki tapahtui nopeasti sen jälkeen kun päätös oli tehty, vuoden päästä suunnittelun aloittamisesta, 26.6.1966, liimattiin jo ensimmäiset vanerilevyt upouudessa tehtaassa. Alun 8000 m³ tehdas tuottaa tänä päivänä yli 80 000 m³ suomalaista koivuvaneria moniin eri käyttökohteisiin.

Tehdasta laajennettiin ensimmäisen kerran jo rakentamisen aikana ja sen jälkeen lukuisia kertoja. Viimeisin suuri laajennus aloitettiin 1999, silloin investointisumma oli 200 miljoonaa markkaa. Puhuttiin VT2000-hankkeesta, jonka ydinsisältö oli kokonaan uuden levymitan lanseeraaminen sekä vastaaminen Venäjältä ja Baltiasta tulevaan kilpailuun, samalla tehostettiin ns. vanhan tehtaan tuotantoa.

Asiakaslähtöisyyden rakentaminen

Vaneritehtaan menestyksen kulmakivi on ollut asiakaslähtöisyyden rakentaminen 1980-luvulta alkaen. Vuonna 1985 tehtaanjohtajaksi hieman yllättäenkin ja nopealla aikataululla päätynyt Kari Koskinen rakensi määrätietoisesti asiakaslähtöisyyttä oman tiensä kulkijana. Päämäärä oli selkeä; loppukäyttäjän tunteminen ja asiakaslähtöisyyden nostaminen kaiken keskiöön.

- Meidän keskeinen kilpailuetumme on erikoistuminen. Uskallan sanoa että olemme maailman kärkeä erikoisvanerituotannossa, arvioi tehtaanjohtajana vuoteen 2010 toiminut Kari Koskinen.

Tehtaan historiassa on monta tärkeää merkkipaalua, jotka kertovat vahvasta omistautumisesta asiakkaan tarpeiden kuunteluun.

- 1990-luvun alussa lähdimme kehittämään UV-säteilyn kestävää ulkokäyttöön tarkoitettua levyä, koska sellaista ei ollut tarjolla hevoskärryihin. Oli suuri läpimurto kun 1998 käynnistimme telapinnoituslinjan KoskiFuturan valmistamiseksi, toteaa Kari Koskinen.

Katowicen konserttitalon parveke-elementit sovitettiin yhteen sadoista kapeista vaneripaloista.

Katowicen konserttitalon parveke-elementit sovitettiin yhteen sadoista kapeista vaneripaloista.

Tänä päivänä Koskisen vaneria voi löytää mitä hämmästyttävimmistä käyttökohteista. Upeimpina esimerkkeinä Puolan Katowiceen vuonna 2014 rakennettu maailmanluokan konserttitalo, jonne Koskisen toimitti akustisesti hienosti toimivat puuelementit. Vuoden 2010 Sanghain maailmannäyttelyn Puolan paviljonki valmistettiin laserleikatusta vanerista, tämäkin on uskomaton arkkitehtityön taidonnäyte.

- Konserttitalo oli suuri ja monimutkainen hanke. Katto- ja parveke-elementtien valmistus ja asentaminen olivat sekä vaativia että vaikeita tehtäviä. Tavoitteenamme on tulevaisuudessa hankkia lisää vastaavia projekteja, Kari Koskinen kaavailee.

Perinteisemmät käyttökohteet suomalaiselle koivuvanerille löytyvät kuljetusvälineteollisuudesta rekan lattioista, jakelu- ja pakettiautojen sisustuksista sekä erilaisista peräkärryistä.  Myös rakennusteollisuus käyttää vahvaa koivuvaneria muotti- ja tellinkivanerina. Pakkausteollisuuden tuotantovälineiden valmistuksessa Koskisen stanssin valmistuksessa käytetty vaneri on yksi maailman tunnetuimmista, onhan se kestävää ja mittatarkkaa.

Vaneritehtaan edellinen ja nykyinen johtaja Kari Koskinen ja Juha Jalkanen.

Vaneritehtaan edellinen ja nykyinen johtaja Kari Koskinen ja Juha Jalkanen.

Strategian suuntaviivat

Vaneriteollisuuden tulevien vuosien strategia keskittyy henkilöstöön, asiakkaisiin, tuotantoon ja innovaatioihin.

- Tehtaalle palkattiin viime vuonna 50 henkilöä tuotantoon varmistamaan tuotannon nosto, lisäksi on rekrytoitu uusia toimihenkilöitä vahvistamaan myyntiä ja tuotekehitystä. Innovaatioihin pyritään sekä asiakkaiden kanssa että tehtaan sisällä. Asiakkuuksissa jatketaan olemassa olevia vahvuuksia kuten räätälöidyt tuotteet, monipuolisuus ja toimitusvarmuus, tiivistää vaneriteollisuuden johtaja Juha Jalkanen strategiaa.

Kaiken tämän ja paljon muuta voi lukea Jarkko Juseliuksen kirjoittamasta 50 vuotta vaneria -historiikista.

Voit tilata historiikkikirjan itsellesi sähköpostilla tästä linkistä, lisää otsikoksi ”50 vuotta vaneria” ja anna osoitetietosi.