Konserni16.02.2015

Koskisen asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset

Asiakkaat pitävät Koskista luotettavana kumppanina

Asiakkaat pitävät Koskista luotettavana kumppanina.

Koskisen asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin viime joulukuussa sahan, vanerin, lastun ja koivutuotteiden asiakkaille ympäri maailmaa. Kyselyyn vastasi yli 300 asiakasta kuudella eri kielellä (suomi, englanti, saksa, ranska, puola ja espanja). Pääosin palaute oli hyvää mutta myös kehityskohteita löytyi.

Kysely toteutettiin internetkyselynä Koskisen omin voimin ja reilusti kysyimme asiakkaalta, saako hänen vastuumyyjänsä nähdä vastaukset. Luvan antaneiden palaute on myyjien käsittelyssä, mielestämme tämä on aito tapa kuunnella asiakasta.

Luotettavaa ja pitkäikäistä kumppanuutta

Kyselyn vastaajista 72 % on ollut asiakkainamme yli 6 vuotta ja yli puolet vastaajista jo yli 10 vuoden ajan. Asiakassuhteiden pitkäikäisyys on meille kunnia-asia ja 105-vuotiaana perheyrityksenä haluamme jatkaa samaan malliin.

Pääsääntöisesti asiakkaamme pitävät meitä luotettavana kumppanina. Asteikolla 1-5 saimme arvosanan 4, yhteistyön sujuvuus koettiin helpoksi ja luotettavaksi. Toki saimme monta hyvää parannusehdotusta toiminnan korjaamiseksi ja näihin huutoihin pyrimme vastaamaan mahdollisimman hyvin.

Sähköpostina tulevat tiedotteet ja henkilökohtainen tapaaminen olivat suurimmasta osasta vastaajia mieluisin tapa saada tietoa. Kyselyn mukaan nettisivuja käytetään yllättävän vähän tiedon lähteenä.

Vapaa palaute runsasta

Vapaassa palautteessa kysyimme mahdollisia muutoksia asiakkaidemme toiminnassa, Koskisen onnistumista sekä kehitysehdotuksia tuotteisiimme ja toimintaamme. Myönteistä palautetta saimme erityisen paljon laadusta, palvelusta, asiantuntevuudesta, joustavuudesta ja suomalaisuudesta kun taas kehitettävää löytyi joidenkin tuotteiden pitkistä toimitusajoista, toimituserien koosta, varastotuotevalikoimista sekä tuotteiden ekologisuudesta.

Verrattaessa Koskista muihin suomalaistoimittajiin saimme hyvän arvosanan, olemme siis kovassa joukossa kärkisijoilla. Ensimmäistä kertaa kyselyssämme oli myös mukana Net Promoter Score -kysymys (NPS), jossa asiakkaalta kysytään ” “Kuinka todennäköisesti suosittelisit tätä yritystä ystävälle tai työtoverille asteikolla 0-10?” NPS-luvuksi saimme konsernitasolla 37, kun tavoitteemme on päästä tasolle 50.

Kiitos asiakkaat palautteesta, sen avulla pystymme kehittämään tuotteittamme ja palvelutamme entistä sopivimmiksi juuri teille.