Konserni17.01.2011

Muutos on mahdollisuus

Eva Paksuniemi, Koskisen perheyhtiön yksi omistajista ja hallituksen puheenjohtaja.

Eva Paksuniemi, Koskisen perheyhtiön yksi omistajista ja hallituksen puheenjohtaja.

Perheyritysten arvomaailma korostuu usein positiivisessa mielessä kriisitilanteissa. Perheyritykset ovatkin selviytyneet myös finanssikriisistä keskimäärin muita yrityksiä paremmin äskettäin ilmestyneen Newsweek- lehden artikkelin mukaan.

Koskisen konsernia kriisi on pitänyt otteessaan pitkään, tätäkin kirjoittaessa on konsernissa YT-neuvottelut käynnissä.  Pääomavaltainen, murrosvaiheessa oleva toimiala tuo muutoksen keskelle vielä yhden vaikeusmomentin lisää.

Perinteinen kvartaalivuosisata on jouduttu kutistamaan kvartaalivuodeksi, jotta virtaava puro saadaan kuivana ylitettyä ja Koskisen yli 100-vuotinen taival voi kastumatta jatkua.  Tämä on haastava tilanne kaikille tahoille, mutta myös positiivinen kasvun paikka.

Koskisen konsernin uudessa visiossa korostuu asiakaslähtöisyys ja uudistuminen. Visio antaa voimaa uusien mahdollisuuksien hyödyntämiselle ja uudenlaiselle ajattelulle, jota toimialalle muutenkin tarvitaan.  Filosofi Maija-Riitta Ollila toteaa kirjassaan ”Johtajan Parempi Elämä” varsin osuvasti, että Suomella ei ole mitään mahdollisuuksia olla voittajia jatkossa ellemme omaksu uutta roolia kehityksen kärjessä. Roolin tulisi kuvata pienuutta, ketteryyttä ja uudistusmielisyyttä.

Lisäksi maabrändivaltuuskunta totesi hiljattain, että Suomella on kokoonsa nähden uskomaton määrä vahvuuksia ja mahdollisuuksia ratkaista maailman viheliäisimpiä ongelmia.

Yhtälailla Koskisen on edelleen pienoisintegraatti (vaikkakin suuri sellainen), jossa uudistusmielisyyden moottori on avoin asiakaslähtöinen ajattelu kaikessa toiminnassa. Tämä tuo myös toiminnallemme reagointiketteryyttä vaihtuviin ulkoisiin talousennusteisiin.

Tätä lehteä lukiessasi tulet toivottavasti huomaamaan, että Koskisen ”kaislikossa suhisee”. Myyntikanavissa on tapahtunut muutoksia, asiakastarjontaa kehitetään kiivaasti ja omia prosesseja ja ajattelumalleja haastetaan.  Pysyvää on omistautumisemme puulle ja arvomme, jotka ovat yllättävän lähellä myös maabrändin vahvuuksia.  Rohkeus, luovuus ja luottamus varmistavat myös tuloksellisuuden muutosten ja uudistusten läpiviemiseksi.

Hyvää alkavaa vuotta kaikille!

Eva Paksuniemi